آشنایی با ماشین­ آلات و تجهیزات

واحد بسته ­بندی مرغ

قطعه ­بندی و بسته­ بندی مرغ و فراوری گوشت حاصله به شکل انواع جوجه ­کباب و شنیسل در کشور ما، صنعت نوپایی است که با تغییر فرهنگ مصرف ­کنندگان ایرانی طی چندسال اخیر روبه توسعه داشته است. متأسفانه طبق معمول در گام­ های نخستین، اغلب شرکت های موجود، فاقد هرگونه ماشین ­آلات موردنیاز در این صنعت می ­باشند و عموماً انجام فرایند تولید به همان شکل سنتی و کارگاهی اما در تناژ بالاتر صورت می گیرد و تنها مزیت آن، نظارت مسئولین بهداشتی بر پروسه کار است.

ماشین آلات خط بسته بندی مرغ

دستگاه قطعه بندی نیمه اتوماتیک مرغ

این دستگاه به منظور خردکردن و برش قطعات مرغ استفاده می­ شود که دارای تیغ ه­ای فولادی و گاردی راهنما است که با قرارگرفتن مرغ به روی گارد و هدایت آن به طرف تیغه، به راحتی لاشه به قطعات مورد نظر برش داده می­ شود.

ماشین آلات خط بسته بندی مرغ

دستگاه پوست کن نیمه اتوماتیک مرغ

این دستگاه به منظور خردکردن و برش قطعات مرغ استفاده می­ شود که دارای تیغ ه­ای فولادی و گاردی راهنما است که با قرارگرفتن مرغ به روی گارد و هدایت آن به طرف تیغه، به راحتی لاشه به قطعات مورد نظر برش داده می­ شود.

ماشین آلات خط بسته بندی مرغ

دستگاه شش کش مرغ

این دستگاه به منظور پاکسازی قطعات­ مرغ از احشاء باقیمانده درلاشه طراحی شده استبه این طریق که لوله­ی قابل انعطاف و مکنده دستگاه، توسط پمپ وکیوم قوی به ظرفیت ۵۰ مترمکعب در ساعت، شش وکلیه مرغ را در کسری از ثانیه به داخل مخزن مکش می­کند و سپس در دوره­های زمانی تعیین شده توسط تایمر، درب مخزن باز و ضایعات حاصله تخلیه می­گردد.

ماشین آلات خط بسته بندی مرغ

نقاله شستشوی اولیه لاشه مرغ

جهت اخذ مجوز برای بسته ­بندی لاشه کامل مرغ، می ­بایست مرغ در بدو ورود به سالن تولید شستشو شود. به­ این منظور دستگاه شستشوی اولیه، به­ طریقی طراحی شده­ است که دارای پایه­ های مخروطی شکل متصل به نوار استیل نقاله می­ باشد و مرغ توسط کاربر روی آنها مستقر می­ شود.

ماشین آلات خط بسته بندی مرغ

نقاله عمل­ آوری و قصابی مرغ

این دستگاه متناسب با ظرفیت های مختلف طراحی می ­گردد و دارای یک نقاله اصلی است که در طرفین آن تعدادی استندهای تفلونی برای قصابی یا قطعه بندی مرغ قرار دارد. تعداد استندها متناسب با ظرفیت افزایش می­ یابد. روی نقاله اصلی، استپ­ هایی قرار داده­ شده ­است که کاربران پس از هر عملیات، قطعه را به ­قسمت بعدی منتقل می ­کنند و نقاله محصول را به جلو هدایت می­ کند. در کنار کاربران قیف­ هایی تعبیه شده که گوشت لخت شده یا قطعه چربی­ گیری و اصلاح شده را از طریق آن به نقاله زیرین دستگاه منتقل می گردد.

ماشین آلات خط بسته بندی مرغ

نقاله شستشوی گوشت­ لخت شده و قطعات مرغ

قطعات اصلاح و چربی­ گیری­ شده یا گوشت لخت­ شده مرغ، پس از بی­ استخوان­ کردن ­روی این نقاله منتقل می­ شود. سپس توسط نوار توری استیل به داخل محفظه­ ای مخصوص وارد شده و به وسیله نازل­ های آب­ پاش از زیر و رو کاملاً شستشو می­ شود و در انتها تا حدی در قسمت پایانی نوار، آبچک می­ گردد. در زیر دستگاه سینی مخصوصی به منظور جمع آوری و هدایت پساب حاصله نصب گردیده است.

نقاله آبچکان و بسته­ بندی قیف­ دار

آبچکان قطعات مرغ و درصورت لزوم بسته بندی محصول به صورت فله

این نقاله دارای سه مرحله (دو سطح افقی و یک سطح شیبدار) است که محصول را توسط اسلت ­های نصب شده روی نقاله، در سطح شیب دار منتقل می ­نماید. در حین این عمل، قطعات شسته­ شده در مرحله پیشین، ابتدا آبچک می گردند و سپس به داخل قیف انتهایی نقاله ریخته می­ شوند.

مرینیتور ( وکیوم ماساژور)

فرآوری جوجه­ کباب از گوشت لخت­ شده و قطعات­ مرغ

این دستگاه دارای مخزنی گردون است که ابتدا قطعات مرغ همراه با ادویه، زعفران و سایر افزودنی­های مورد لزوم درآن ریخته می­شود و پس از بسته شدن درب، هوای داخل مخزن توسط پمپ وکیوم تخلیه می­گردد. سپس در شرایط خلاء ایجاد­شده، مخزن شروع به گردش می­نماید. در این حالت، مواد افزودنی به داخل گوشت و قطعات مرغ نفوذ کرده و طعم­ دهی محصول نسبت به شرایط تولید سنتی بسیار بهتر انجام می­گیرد.

تامبلر چیست؟

   تامبلر دستگاهی است با مخزن گردان دارای خنک کننده، به همراه پمپ وکیوم که برای عمل­ آوری گوشت سفید و قرمز در صنایعی همچون فرآورده ­های گوشتی جهت تولید سوسیس و کالباس استفاده می­شود. تفاوت دستگاه تامبلر با مرینیتور در دو نکته می­باشد.

صفحه ۱ ، ۲ ، ۳